Nieuw-Zeeland part 1 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jessie Loon - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland part 1 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jessie Loon - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland part 1

Door: Jessievloon

Blijf op de hoogte en volg Jessie

06 Mei 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Omdat ik lang geen blog heb geschreven hebben jullie vandaag extra veel geluk. Niet alleen met dit lekkere weer, maar je krijgt niet 1, maar 2 blogs van mij!

Na een goede vlucht waren we aangekomen in Nieuw-Zeeland. Alleen al de landing was prachtig. Dit beloofd veel goeds. We kwamen al laat aan, dus hadden voor deze nacht al een hostel geboekt in Auckland. We kwamen aan op donderdag en realiseerde pas laat dat het de volgende dag goede vrijdag zou zijn. We hoorde van een paar kiwi’s (locals) dat op goede vrijdag alles gesloten was. En dat er echt zowat niks open was. Daar sta je dan met je goed gedrag. We hadden niet eens eten of konden dus nog niet op pad voor spullen die we aan moesten schaffen. Gelukkig konden we wel de auto ophalen die we gehuurd hadden. De volgende dag dus vroeg op en met de bus naar het bedrijf van onze auto. De auto opgepikt en maar een stukje gereden en ergens op een camping de tent opgezet (die we bij dat bedrijf gekocht hadden). We hadden alleen geen luchtbed kunnen halen voor de tent en met z’n 3e in de auto slapen was ook geen optie. Dan maar met z’n 3e in de tent. Ieder had een klein stukje matras (wat je eigenlijk geen matras mag noemen) voor zichzelf . Onze benen lagen op de grond, maar plezier dat we hadden! Na een nacht geen oog dicht te hebben gedaan gingen we op pad naar winkels. Na alles aangeschaft te hebben voor de reis was het tijd om te vertrekken. En nu zagen we het al, het landschap was prachtig!

We zijn als eerst naar Coromendel gereden. Hier kwamen we een hele leuke camping tegen waar we 2 nachten hebben geslapen. Hier kwamen we Tobias tegen, een Duitse gast met wie we een hike (wandeling in de bergen) wilde doen van 5 uur! We dachten, onze eerst hike, laten we dat dan gelijk goed doen! We stapte bij hem in de auto en kwamen er al snel achter dat de weg ernaartoe niet zonder gevaren was. We reden dus echt in de bergen op een soort grintweg. Als je naast je keek, keek je zo de afgrond in. De weg was zo smal dat er eigenlijk maar 1 auto op kon, maar je moest natuurlijk ook een keer naar beneden, dus was deze weg ook gemaakt voor tegenliggers. En als je dan om een berg moest rijden en dus niet kon zien of er tegenliggers aankwamen, moest je maar even claxonneren om te laten horen dat jij eraan komt. Levensgevaarlijk, ik scheet dan ook 7 kleuren stront. Zo zijn dus heel veel wegen in Nieuw-Zeeland. Dat was wel even wennen! Toen we na 1,5 uur bijna bij de hike aankwamen lag er ineens een hele hoop water over de weg, een soort riviertje. Hier konden we met de auto niet doorheen, dus zijn we een stuk terug gereden en hebben we een andere hike gedaan van (gelukkig) 3 uur. Het was afzien, maar geweldig! Echt zoooo mooi!

De volgende dag gingen we ook weer met Tobias naar de Hot Water Beach en Cathedral Cove. Je moet je even voorstellen dat overal waar je naartoe wilt in Nieuw-Zeeland je eerst een pokken eind moet lopen. Maar dat is het wel waard. Aangekomen bij de Hot Water Beach zagen we het al snel. Druk!! Omdat het net Pasen was geweest en iedereen nog vrij was, was het natuurlijk super druk. Ik zal even uitleggen wat de Hot Water Beach is. Het ziet eruit als gewoon een normaal en prachtig strand. Maar als je op sommige plekken een kuil graaft krijg je je eigen jacuzzi. Dit komt door het vulkanisch gebied. Maar op die plekken dat je dat kon doen was het een grote oase van mensen die allemaal een kuil aan het graven waren. Dan hadden wij wel een Duitser bij ons die dat vast heel goed kon. Maar dit hebben we toch even overgeslagen. Na nog even aan het strand te hebben gelegen gingen we door naar de Cathedral Cove. Na een wandeling van 1,5 uur kwamen uit bij een prachtig strand. Om even een voorbeeld te geven: Dit plaatje wordt zelfs gebruikt als startpagina van Windows. Nou, dan weet je wel genoeg. Prachtig!

De dag hierna gingen we naar Hobbiton! Voor de liefhebbers, de filmset van The Hobbit en The Lord Of The Rings. Natuurlijk heel commercieel en enorm duur, maar als je er bent moet je dit natuurlijk gezien hebben! Je kon dit ook alleen maar doen met een tour, anders mag/kun je het terrein niet op. Met een hele groep vol Chinezen, Aziaten, Japanners of Koreanen en wij was het zowat vechten om foto’s te maken. We hebben ze enorm uitgelachen en gelukkig zelf ook nog een hoop foto’s kunnen maken. Het was geweldig. We sliepen op een camping in Rotorua. Oftewel, rotte eieren dorp. Hier hadden we geboekt voor 2 nachten. Maar echt, overal stonk het hier. Dat kwam door het vulkanisch gebied en al het zwavel dat daarbij vrij kwam. Maar dat mag de pret niet drukken. De volgende avond hadden we een Maori Experience. Hier kregen we een stukje cultuur mee over de Maori (oorspronkelijke bevolking van NZ). We kregen de Haka (een dans) te zien, alle uitleg over wapens en instrumenten, een Hangi meal (traditioneel eten) en glowworms te zien. Dit was een hele leuke avond. Heel mooi om dit mee te mogen maken. De dag hierna gingen we een kijkje nemen bij de geisers. Wauw, wat een kleuren en geluiden. Zo bijzonder wat de natuur allemaal kan. Maar hier stonk het nog veel erger! Daarna zijn we naar de Hot Water Pools gereden. Dit was een soort natuurlijke jacuzzi.

Toen gebeurde er iets waar je altijd bang voor bent… Allemaal spullen weg. Ik sliep samen met Jorinde in de auto, we werden ’s morgens wakker en allebei de voordeuren van de auto stonden open. Ik keek goed en realiseerde mij dat daar AL mijn spullen stonden. Je schrikt je kapot! En dat terwijl wij in de auto sliepen en Molly naast de auto in de tent. We hadden niks gehoord. Waarschijnlijk hebben ze met een spray in de auto gespoten om ons dieper in slaap te krijgen. Zodat wij niks hoorde. Vieze klootzakken! Ik heb eerst een uur rondgelopen, helemaal van slag en niet weten waar te beginnen. En dan ga je toch maar aan de slag. Gelukkig vond ik mijn paspoort terug, die ze in de bosjes hadden gegooid. Hier was ik heel blij mee. Verder met de politie van alles geregeld, pasjes geblokkeerd en nieuwe aangevraagd. En dit allemaal nog in m’n pyjama, want meer had ik niet. Dus wij met z’n 3e een uur gereden om voor mij wat spullen te kopen. Nu kon ik douche en mezelf omkleden. Wat verschrikkelijk. Het liefst wil je naar huis, maar dat zou zonden zijn. Ik laat me niet gek maken door een stel klootzakken die zo graag m’n spullen willen hebben. Die nacht kregen we een gratis kamer op dezelfde camping. Het liefst wil je gelijk weg daar. Maar we moesten hier blijven, want misschien vond de politie nog wat spullen. Achja, ook dit was een avontuur, niet leuk, maar je leert er wel veel van. We hebben er natuurlijk ook veel om gelachen, want dat moet je wel. Nu kijk ik er op terug en kan ik zeggen dat ik trots op mezelf ben om met zowat niks toch nog 2/3 weken te kunnen reizen.

Een paar dagen later gingen we naar het Zuidereiland. We moesten al vroeg inchecken op de boot, dus we wilde om half 7 al weg rijden bij het hostel. Toen deed de auto het niet. Ook dat nog! Het zat ons echt even niet mee. Na 3 uur aan de telefoon te hebben gezeten van het bedrijf van de auto kregen we eindelijk de manager aan de lijn. Gelukkig was die wel aardig en heeft voor ons de boot geboekt voor de middag, want de eerste hadden we dus gemist. Ook mochten we in een motel slapen en alles werd vergoed. Yes!

Ik zal de rest van mijn Nieuw-Zeeland avontuur in het tweede deel vertellen. Anders wordt de blog wel heeeel lang! See you soon!